mostar met mensen en koninginnedag - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu mostar met mensen en koninginnedag - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

mostar met mensen en koninginnedag

Blijf op de hoogte en volg Anna

05 Mei 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Er is weer een weekje voorbij. Voordat ik begin te vertellen over wat er is gebeurd moet je verplicht eerst dit filmpje kijken! Hij is gemaakt door mijn lieve co-year Sofia uit Brazilië, vier maanden lang heeft ze haar camera overal mee genomen en ze heeft heel veel dingen gefilmd, om een beeld te krijgen van het dagelijks leven op UWC Mostar. Naar mijn idee is zij er heel goed in geslaagd!
http://vimeo.com/65488203

Het was een belangrijke week voor Nederland natuurlijk. Ik hoef jullie niet te vertellen dat we een koning hebben. Maar misschien wisten sommigen die deze blog lezen niet dat koning een alumni is van een UWC, dan weet je het nu:P

Hier in Mostar hebben we ook de troonopvolging gevolgd natuurlijk. Ik was de hele dag gekleed in het oranje, mensen keken me een beetje vreemd aan wanneer ik alleen over straat ging. Ik kreeg ook nog ergens “Sneijder!’ naar mijn hoofd gegooid, de mannen hier kennen veel voetballers. Iedereen op school wist wel waarom wij in het oranje waren, dus iedereen had een happy queensday. De abdicatie heb ik helaas niet gezien. Iedereen in Nederland heeft het natuurlijk live gevolgd, en wat was ik aan het doen? Een wiskunde test aan het maken. IB leven is leuk:P Maar de test ging goed. ’s Middags hebben we wel zo ongeveer met alle Dutchies en een paar wannabe Dutchies naar de aflegging van de eed gekeken, dat was erg bijzonder. Vooral vanwege het feit dat wij de hele tijd aah en ooh zeiden en de internationals geen idee hadden waarom het ons zo veel deed, het is ons nationalisme denk ik. Het is natuurlijk vrij bijzonder dat wij nog een monarchie zijn. Maar wij houden nu eenmaal van ons koninklijk huis. Dat was dus het Nederlandse deel van mijn Koninginnedag.

Het niet Nederlandse deel van mijn Koninginnedag was dat ik ’s avonds naar de opera Carmen ben gegaan. Dit was de eerste keer dat ik naar opera ben geweest. Het was ook de eerste keer dat er opera in Mostar was. Het was een zeer bijzondere ervaring. Zoiets als naar een opera gaan is voor sommige mensen een chique aangelegenheid, er waren dus mensen heel keurig aangekleed. Anderen hadden gewoon hun dagelijkse kloffie aan. Dan zaten er ook nog eens ontzettend veel kinderen in de zaal, blijkbaar is theater echt iets voor kinderen. Misschien wisten de ouders wel niet dat het stuk zo een drie en een half uur zou duren, want aan het einde van de voorstelling zaten er geen kinderen meer in de zaal. De voorstelling op zichzelf was aardig, de live muziek was goed. Het grappige van zo een gezelschap is dat er een paar best goede tussenzitten, maar dat sommige ook gewoon slecht zijn. Maar het feit dat er opera was, was al erg gaaf.

Gelukkig hadden we de dag na Koninginnedag vrij, het was 1 mei en dat wordt hier groots gevierd. Volgens mij is het de enige dag van het jaar dat alle winkels gesloten zijn. Op de dag van de arbeid is iedereen met zijn familie en volgens mijn co-year gaat iedereen altijd bbqen. Dat hebben wij niet gedaan, maar het was wel een lekkere relaxte dag met wat studeren en met lekker veel rusten. En aan het einde van de dag hebben we gevoetbald, met meisjes, super leuk!

Deze zaterdag ben ik ook voor het laatst dit jaar naar het vluchtelingenkamp geweest. We hadden een picknick georganiseerd, een simpele, maar iedereen vond het erg leuk. We hebben met de kinderen origami gedaan. Vooral de jongens waren erg into it, erg schattig. Helaas hadden we een iets te moeilijk ding uitgezocht en werden ze snel ongeduldig. Volgend jaar maken we wel iets makkelijkers. We kunnen wel wat meer creatieve dingen met ze gaan doen.

Nog een week en de examens starten, het echte studeren gaat beginnen. Ik ben er klaar voor!

  • 05 Mei 2013 - 22:50

    Jaap:

    Go for it, Anna!!
    Wat vliegt de tijd, nog even en je komt weer thuis. Wat een mooi filmpje trouwens.


  • 06 Mei 2013 - 15:02

    Marion:

    Hoi Anna,

    Je vergist je. Op 1e paasdag waren ook alle winkels dicht, weet je nog hoe we hebben gezocht naar een restaurant wat open was! We zijn maar in de old town gaan eten. Taxi's stonden er ook niet. Het filmpje is echt heel leuk en geeft een goede sfeer aan. En ik herken veel plekken, is erg leuk. Groetjes van Mama.

  • 06 Mei 2013 - 18:19

    Marieke Bruijn:

    Hee kanjertje, wat een gaaf filmpje! Zo kan ik een aardig beeld krijgen van jouw leventje daar! Het ziet er erg leuk uit! Wat leuk dat jullie met z'n allen naar de happening van koninginnedag hebben gekeken, het was (de laatste!) wel een enorme happening, maar wel heel feestelijk, vind je niet?
    Ik wens je heel veel succes met al je examens!!! Liefs Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 60524

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: