Alles top - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu Alles top - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

Alles top

Blijf op de hoogte en volg Anna

16 September 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Vier weken zijn al weer voorbij gegaan, aan de ene kant gaat de tijd zo snel, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat het nog maar vier weken zijn, het voelt zo veel langer. Ik ben gewend aan mijn firsties, ik heb het gevoel dat ik ze al super lang ken.

School is nu al weer twee weken begonnen. Omdat dat iets minder interessant is zal ik eerst wat details geven over de twee introductieweken, want die waren geweldig! Elke dag hadden we wel iets te doen. Ik zal in een willekeurige volgorde opnoemen wat ik allemaal gedaan heb:

Ik heb Haimeng leren zwemmen(ze is een goed leerster), ik heb zelf gezwommen, er was een openingsceremony(de link staat onder aan de pagina), We zijn naar het plaatsje Blagaj geweest, we zijn in Kravice geweest, er was een casino avond, er waren feestjes, er was een culturele avond, we hadden de beroemde Susac-Musala rugby competitie, we hebben spellen gespeeld, ninja gespeeld, ik heb mijn was gedaan, we hebben games in the park gespeeld, nog een feestje, er was bbq, random coffee, open mic en er was een hike naar het kruis.
Zoals hierboven vermeld had ik dus genoeg te doen en het was geweldig Ik geniet nog steeds met volle teugen. De eerste twee weken zo veel mogelijk te vermijden aan schoolwerk te denken, moest ik er na die twee weken toch echt aan beginnen.

Second year zijn is een stuk drukker dan mijn firstie life. Ik heb een EE deadline, een TOK deadline, een World literature deadline, een RI deadline en ik heb nog gewoon ander huiswerk en ik ben me aan het aanmelden voor universiteiten en dat is een flink gedoe. Ik heb besloten me aan te melden voor universiteiten in USA en in Nederland, zodat ik de keuze nog even open hou. Amerikaanse universiteiten verwachten veel meer van een aanmelding dan dat we in Nederland gewend zijn. Het is net als een aanmelding voor UWC, maar dan nog even vijf keer ingewikkelder

Maar ondertussen heb ik ook nog tijd voor andere leuke dingen hier. Anderhalve week ben ik weer gaan raften! Het was dezelfde plek als vorig jaar en weer net zo geweldig. Alles was mooi, de boot was gezellig en ik ben er niet uit gevallen. En het eten was ook heerlijk. De dag erna moest iedereen wel erg vaak naar de WC, maar dat was het waard.
Ik heb dit jaar besloten antropologie klassen te volgen, omdat het super interessant is. Dit is het eerste jaar dat het hier is. Er zijn drie klassen geweest en ik ben heel blij dat ik het heb, want we hebben nu al interessante discussies.

En Dilys en ik hebben besloten dat we naar Montenegro gaan met Bajram, omdat het kan en omdat ik de hele Balkan gezien wil hebben voordat ik hier klaar ben in Mei.

Er zijn vast ook nog dingen gebeurd die ik vergeten ben op te schrijven, maar dat geeft niet, zo krijgen jullie een general idee van hoe het met mij gaat en dat ik nog steeds leef.

En ik vind het ook nog steeds leuk om post te krijgen. Heeeeeeel leuk zelfs, je krijgt een plaatsje op mijn muur:

Anna Bruijn
United World College Mostar
Spanski trg 1
88000 Mostar
Bosnia and Herzegovina

• 16 September 2013 - 22:35

Martha Biesheuvel:

Lieve Anna.
    Ik was blij met je verslag. Ik keek er al naar uit. Je doet veel interessante dingen.je hebt vast geen tijd meer voor een spelletje met je oma.liefs.

• 16 September 2013 - 22:51

Anneke Bruijn:

Hoi Anna, wat klinkt het weer allemaal leuk, je hebt bijna niet door, dat het ook hard werken is. Geniet er maar lekker van! Liefs Anneke

• 16 September 2013 - 22:54

Jaap:

Fijn om te lezen dat je het zo goed hebt. Wat een verschil met verleden jaar. Heerlijk om in november bij je langs te komen. Liefs, papa

• 17 September 2013 - 13:03

Marion:

Idd, wat een verschil met vorig jaar! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt!!! Geniet er lekker van, want het is zo mei en heb je het avontuur al weer achter de rug. groetjes van Mama.

• 17 September 2013 - 16:37

Marieke Bruijn:

Jeetje al weer vier weken! En zo te horen vliegt het ook voorbij, maar....je maakt er echt wat van. Benut het! Liefs Marieke

• 17 September 2013 - 17:02

Henny:

wooh, wat heb je het weer druk gehad ;-) ik zie van alles voorbij komen wat ik niet van je had verwacht, geweldig. blijf genieten , hartelijke groet

• 17 September 2013 - 17:05

Tsjalline:

Lieve Anna,

Ik wil je heel graag een kaartje sturen! Ik moet maar een mooi plaatje van Middelburg vinden en dat naar Mostar sturen.

Het is altijd zo leuk om jouw verslagen te lezen en het is grappig dat ik nu ook jouw mix van Engels en Nederlands herken, want inmiddels gaat het in mijn hoofd ook zo. Er lopen hier wel meer Dutchies rond, maar toch zijn we verplicht altijd Engels te spreken en de meesten doen het ook bij informele gelegenheden.

Leuk dat je ook naar Montenegro (Crna Gora is ook letterlijk 'Zwarte Berg') gaat! Ik vond het een heel fascinerend land. Grotendeels arm, maar de laatste jaren beginnen ze veel geld te verdienen aan Russische toeristen (de rijke variant) die huizen en stukken land aan kust opkopen om daar hun luxe villa's op te bouwen. Want ik ook heel interessant vond, waren de kleine oude (haven-)stadjes, zoals Kotor. Daar is het net zo mooi als in Dubrovnik (in Kroatie, maar dat wist je vast wel...:)), alleen zijn er veel minder toeristen (het zijn meer de Joegoslavische landen die daar op vakantie gaan) en is het veel minder duur allemaal. Dat vond ik wel fijn, want in Dubrovnik voelde ik me meer een sinasappel die zoveel mogelijk uitgeperst werd... :)

Ook leuk dat je Anthropology volgt, net als ik (hebben we weer iets om over te praten). Ik vind het ook super-interessant: het vergelijken van culturen, allerlei discussies. Mijn andere vakken zijn World Religions, Rhetorics en Academic English. Dat klinkt niet veel, maar 4 vakken, maar ik kom om in het huiswerk! En dan is het ook een heel verschil om op jezelf te wonen, te koken etc... Maar gelukkig zijn hier allemaal 'Bring&Share dinners' en sowieso allerlei aardige mensen in "the same boat"... :)

Jordy komt woensdagavond logeren en dan donderdag een dagje meelopen (niet met mij, want ik heb dan maar 1 les: Engels). Dat is op mijn verjaardag! :)
    Jordy wil misschien ook naar UCR komen. Ik hoop dat jij ook komt, dan breiden we de WLG-familie hier uit! Maar ik zou oom super trots op je zijn als je naar een Amerikaanse universiteit gaat hoor! :)

Tot snel, lieve Anna!

Liefs Tsjalline

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012