sterren - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu sterren - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

sterren

Blijf op de hoogte en volg Anna

28 April 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Het is weer zondag, tijd voor een update. Het was hier zonnig, 32 graden en ik begin er aan te wennen. Hoe is dat te merken? Ik loop net als alle locals in lange broek. Het is grappig, in Nederland zou iedereen bij een beetje mooi weer in korte broeken lopen in de zon. Hier trekt iedereen lange broeken aan en gaat meteen de schaduw in. Mostar staat bekend als de warmste stad van Europa, dus ik snap de mensen hier wel, het wordt nog veel erger! Nu ik iedereen weer even jaloers heb gemaakt kan ik weer over op andere dingen die deze week gebeurd zijn.

De hoogtepunten van deze week zijn eigenlijk alleen maar op academisch gebied, wat een beetje sneu is, maar dat krijg je zo aan het einde van dit schooljaar. Het begin van de week was vrij normaal, ik ging naar school, maakte huiswerk, chillen, noem het maar op. Maar op vrijdag en zaterdag deed ik het G4 project. G4 staat voor Group 4 en dat is een groep vakken dat wij hier op school moeten volgen: biologie, scheikunde, natuurkunde. Ik heb biologie op standaard level, want science is niet echt mijn ding. Maar we moesten dus een project doen van 10 uur, verspreid over twee dagen. Het thema van mijn groepje was ‘spaghetti’ Het klinkt misschien wat komisch en dat was het ook. Wat kan je doen met spaghetti? Uiteindelijk hebben wij de kracht van de spaghetti gemeten, drie verschillende soorten. Ik heb drie uur lang spaghetti gepakt, een bandje om de spaghetti gedaan, gewichtjes aan de spaghetti gedaan, twee blokken onder de spaghetti vandaan gehaald en dan de spaghetti zien breken. Ik kan geen spaghetti meer zien. Maar het levert wel coole foto’s op van mij doing science:P Op zaterdag moesten we hiervoor dus ook naar school, een beetje jammer, ik kon niet naar het vluchtelingenkamp. Volgende keer maar weer.

Het andere hoogtepunt van de week is eigenlijk helemaal niet zo academisch. Vrijdagavond ben ik na het project in Musala gebleven met Haimeng. We zijn eerst naar een tweedehands kleding winkel geweest met super veel goede goedkope kleding. Heel veel mensen op het college kopen daar hun kleren. Want heel veel mensen op ons college geven er niet zo heel veel om dat ze er anders uitzien dan andere mensen in Mostar. De inwoners van Mostar herkennen ons dus ook aardig goed. Eens had iemand zijn vest verloren in de bibliotheek bij ons op school. De bibliotheek delen wij met de andere school in ons gebouw. De mevrouw van de bibliotheek had aan een van onze leerlingen gevraagd of die even bij onze leerlingen wilde rondvragen. Het vest moest wel van een van ons zijn. Het was zo raar zei ze, en de ‘college’ mensen kleden zich nogal bijzonder:P Nu zullen de Nederlanders zeggen dat het wel meevalt, maar hier in Mostar is er een bepaalde stijl van kleden waar alle jongeren zich aan houden. Alle vrouwen en meiden dragen een dikke laag make-up. Dat doen wij niet ‘college’ mensen. Maar goed, ik dwaal af.

Ik was dus met Haimeng naar de tweedehands winkel geweest. Hierna was het avondeten en had ik nog steeds geen zin om terug te lopen naar Susac. Haimeng stelde voor om dan maar iets gaafs te gaan doen. Zij is helemaal into sterrenkunde en astronomie, ze heeft ook een telescoop. We zijn gaan sterren kijken. Samen met Reetta zijn we de berg op gegaan, totdat we voorbij de huizen waren en we zijn gaan zitten wachten op het donker. Het uitzicht was geweldig, ik zag Mostar weer even in een totaal ander perspectief, een mooi perspectief. Toen het donker was waren de lichten die Mostar oplichtten zo mooi. Ik vind het nog steeds jammer dat ik geen foto gemaakt hebt, maar dat komt een andere keer wel weer. Haimeng is een van de meest verstrooide mensen die ik ken, en dat zegt wat, aangezien ik er zelf ook wat van kan. Ze is dus een paar keer onderdelen van de telescoop kwijtgeraakt die we dan weer in het donker moesten terugvinden, maar wonder boven wonder is alles uiteindelijk terecht gekomen. Het was een hele geslaagde avond die ik zeker nog een keer weer herhalen, het maakt me gelukkig.

Verder is het selectieproces in Nederland afgelopen en we hebben firsties! Bono, Mandula en Ruby, welkom bij de Dutchies:P Het is gewoon al meer dan een jaar dat ik geselecteerd ben. Het is zo raar. Dit jaar is voorbij gegaan als in een droom. Super bijzonder was het allemaal en ook onwerkelijk.

Het is nu dus bijna voorbij, maar eigenlijk nog lang niet. Het schema van onze laatste examens is bekend, nu wordt het allemaal serieus. Het cijfer van dit examen zal voor 40-60% het eindcijfer van dit jaar bepalen. De stof in de toetsen gaat over alles wat we dit jaar gedaan hebben. Ik heb nog nooit zoiets moeten doen, dus ik ben er een beetje bang voor. Het zal uiteindelijk wel goed komen, maar het is wel eng. Daarnaast dus nog een theaterstuk, wat ik ook vrij eng vind, omdat ik bang ben dat we het nooit op tijd af krijgen, ook al oefenen we elke dag. En volgende week heb ik nog twee gewone toetsen en ik heb nog twee lab reports. En het jaarboek moet nog af en ik moet oefenen voor graduation met koor. Lijkt het veel of is het ook echt veel? Ik ben nu in ieder gevel in een klaaghumeur, het valt vast wel mee. En over een maand en een dag ben ik weer in Nederland, dan kan ik terug kijken, maar nu eerst weer even aan de slag!

Oh ja, wat ook raar was, was dat zo op mijn leuk WLG LSD hadden. Ik heb de filmpjes teruggekeken, super gedaan! Maar ik had wel een beetje heimwee hoor. Nu is voor mijn WLG carrière ook helemaal afgelopen.

Fijne (zonnige) week iedereen! En ik heb nog een vraagje aan iedereen die dit leest. Voor Koninginnedag willen we hier graag ook nog wat doen, helemaal omdat prins willem-Alexander ook op een UWC heeft gezeten. Iedereen is druk met examens en andere dingen, dus het moet niet te groot zijn. Als echte Nederlanders, hebben jullie een idee?

  • 28 April 2013 - 15:20

    Anke:

    Gisteravond was op nieuwsuur iets over de schooltijden van Willem Alexander en Maxima. Het UWC in Wales was op tv :)

    Wat je kunt doen? Oranje koekjes bakken, spelletjes organiseren, mensen het Wilhelmus laten zingen (dat zou echt grappig zijn xD), les geven over het Nederlandse koningshuis/de regeringsvorm voor de mensen die het interessant vinden. Oh, en oranje slingers ophangen en de inhuldiging live volgen op tv.

  • 28 April 2013 - 15:44

    Veerle:

    Hee, jammer dat ik niet naar je toekom dit jaar, maar ik weet zeker dat je er 3 hele leuke Dutchies bij hebt! Van Mandula weet ik het iig zker. Wat betreft Koninginnedag: waarom hou je niet een kleine rommelmarkt, allee voor de leerlingen en het personeel? Ook handig voor alle laatstejaars die nog spullen hebben die ze niet mee terug naar huis willen slepen. Eventueel kun je nog iets leuks doen met de opbrengst ;-)
    Xxx

  • 28 April 2013 - 15:55

    Jaap:

    Wat een mooie blog, wat een mooi moment zo onder de sterren. Ik voel bijna hoe het geweest moet zijn. Mijn vader had ook een telescoop, nachtenlang kon hij naar de sterren kijken. Hij was ook superverstrooid.
    Nog even een flinke eindspurt en dan kom je weer thuis, heerlijk. Succes met alles, liefs, papa.

  • 28 April 2013 - 19:43

    Tsjalline:


    Lieve Anna,

    Ik ben het met je vader eens: een supermooie blog. Jij beschrijft alles wat je meemaakt zo mooi,
    dat ik echt het gevoel heb dat ik er bij ben. En daar wordt ik zo blij van!

    Als je op het WLG was gebleven hadden we altijd moeten praten over dezelfde leraren en proefwerken. Nu maak jij totaal andere dingen mee en is het alsof ik je extra goed leer kennen, ook al ben ik niet bij je.

    De LSD was heel mooi. Iedereen was zenuwachtig dat het afgeblazen zou worden omdat de dag ervoor de leraren hadden gezegd dat bepaalde dingen (posters, filmpjes) 'te ver' gingen: onze humor was blijkbaar niet hun humor. Maar op de dag zelf was er een geweldige sfeer en de hele school was vrolijk!
    En ik vond het eindlied zo mooi: met z'n allen zingen op de melodie van 'Brabant' van Guus Meeuwis.
    "En het is nu echt tijd om van school af te gaan. We zullen je missen, we gaan hier vandaan. Maar de mooie gedachten aan het WLG, die blijven voor altijd, die nemen we mee."

    Ik vind afscheid nemen eigenlijk heel mooi. Als je blij bent met alles wat je samen hebt meegemaakt en open staat voor de nieuwe toekomst. Dan is er eigenlijk niks om verdrietig over te zijn!

    Nu over de blog.
    Je verhaal over het sterren kijken vond ik heel leuk. Het deed me denken aan de keer dat ik in m'n eentje de Kardingeberg had beklommen. het was avond en ik zag de lichtjes van de stad om mee heen. De heuvel voelde als een donker eiland van stilte in een stad waar zo veel gebeurt, waar allerlei verschillende mensen wonen, vol leven. Het was echt ontroerend.
    Trouwens best bijzonder dat Haimeng nog verstrooider kan zijn dan jij! Nee hoor, ik vind het best meevallen. Als ik alleen al zie hoeveel schoolwerk jij hebt en dat het allemaal goed gaat: dat zegt al heel wat! En je weet toch regelmatig een blog te schrijven in je drukke bestaan waarbij je je alles nog goed herinnerd. Dus het valt best mee.

    Het verhaal van de bijzondere kledingstijl van de UWC leerlingen vond ik ook heel grappig. En dat jullie tweedehands kopen is supercool! Dat zou iedereen moeten doen.
    Ik ben nu bij mijn oma en opa aan het Lauwersmeer. Oma heeft me net allemaal oude kleren van haar gegeven. Ze zijn een beetje groot maar wel heel bijzonder, met vrolijke kleuren. En het is iets bijzonders om te dragen omdat het van mijn lieve oma is geweest. Ik houd van kleren met verhalen.

    En over je verzuchtingen van het vele huiswerk, kan ik alleen maar zeggen: hou vol, je kunt het. Straks is het allemaal voorbij en heb je lekker zomervakantie. Met Taizé!
    Probeer eens alle dingen waar je je zorgen over maakt te verdelen in dingen waar je iets aan kunt doen (leren voor een toets) en dingen waar je niks aan kan doen (of het toneelstuk wel goed komt. of de examens wel goed komt). Voor die laatste categorie kun je alleen maar proberen om jezelf moed in te spreken. Het komt allemaal goed, echt waar!

    Nou lieve Anna, veel succes met de laatste weken. En dan zie ik je spoedig weer!

    Liefs Tsjalline




  • 28 April 2013 - 19:55

    Marieke Bruijn:

    Lieve Anna, weer even een berichtje van je tante....Wat een onwijs leuk stukje weer, echt genieten jouw verslagen. Een suggestie wat je kunt doen voor koninginnedag : twee dingen die bij jou passen. Allereerst vind je bakken leuk, kun je geen (oranje) muffins bakken, met oranje vlaggetjes enz deze verkopen alsof het een soort rommelmarkt is en de opbrengst is voor het vluchtelingenkamp(jouw volgende passie)?
    Ik hoop dat je een gezellige week weer hebt. Wat gaat de tijd weer snel, dat je over een maand al weer thuis bent!
    Liefs
    Marieke

  • 29 April 2013 - 13:29

    Sarah:

    Met iedereen her koningslied zingen. De W van Willem valt vast wel bij iedereen in de smaak!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 60519

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: