The Maids - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu The Maids - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

The Maids

Blijf op de hoogte en volg Anna

13 Mei 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Gister was het dan zo ver, 8 uur ’s avonds, Mostar youth theatre. Tamar en ik waren er klaar voor. We hebben er drie maanden naar toegeleefd en gisteravond was het dan eindelijk zo ver. We speelden The Maids van Jean Genet. Het is ons eerste examen, deze twee weken heb ik mijn andere vijf vakken..

Theater is wel het meest bijzondere vak dat ik hier volg. We begonnen met zeven leerlingen, de tweede term waren we nog maar met z’n drieën. Het is een zwaar vak, mensen hadden het onderschat. Er waren tijden dat ik ook wilde stoppen. Het vergde ontzettend veel energie, soms lukte het voor geen meter en dan kon ik het wel vervloeken. Hamlet was een ramp. Maar dan zijn er ook zo veel momenten geweest waarop ik me zo goed voelde tijdens theater, wanneer het lukte, wanneer ik er in meeging, super! Na gisteren had ik ook dat gevoel. Het is een mooi vak.
De voorstelling duurde ongeveer een uur, maar het ging als in een roes voorbij. Ik zat er middenin, vergat mijn tekst, maar had geen tijd om te balen, het stuk ging door, ik speelde dat ik speelde, ik domineerde, ik hield mijn monoloog, ik zag mijn zusje doodgaan. Het was intens, maar ook ontzettend mooi. Ik was Solange.

En dan is het over, heel erg raar, waar we zo lang naar toe gewerkt hebben is in een uurtje gedaan. We ruimden op en gingen naar de residence. Iedereen was ontzettend positief, het stuk is goed overgekomen op het publiek. Ik ben blij.

Nu is dus één vak afgesloten voor dit jaar, maar ik ben er nog niet, er komen er nog vijf. Morgen heb ik psychology, overmorgen Nederlands en Wiskunde, donderdag weer wiskunde, vrijdag Engels en de donderdag daarop biology. Ik ben er bijna klaar voor. Maar wat doet mijn lichaam, het zit weer lekker tegen, ik wordt verkouden en ben de hele tijd aan het hoesten, heb hoofdpijn en kan me niet goed concentreren. Stomstomstom, overmacht. Gelukkig ben ik me het hele jaar al aan het voorbereiden op de examens en hangt het niet allemaal of van wat ik nu doe. Het gaat goed komen.

Ook in Nederland, de examens zijn begonnen, heel veel succes iedereen!

Foto’s en video van performance zullen volgen.

  • 13 Mei 2013 - 22:17

    Oma:

    Wat een mooi verslag en wat spannend Anna. Ik had je wel eens willen zien spelen. En nu nog een drukkespannende week. Heel veel sterkte. Liefs, oma.

  • 13 Mei 2013 - 22:57

    Marieke Spannenberg:

    Ha Anna,
    Tot nu toe al je verslagen gelezen. Ik vind het leuk om vanaf de zijkant, via je verslagen, een beetje mee te mogen kijken in Mostar. En als fanatiek toneelspeler, ook goed om te lezen dat spelen niet iets is wat je zomaar doet, maar dat het je vrijdag wel in een flow af leek te gaan. Vandaag zijn in Nederland de examens begonnen. Ook spannend.
    Jij heel veel succes met jou afrondende toetsen, ondanks je lichamelijke ongemakken :-).
    En wie weet tot deze zomer.

    Groet, Marieke

  • 14 Mei 2013 - 08:14

    Marion:

    Meid, wat ben ik trots op je! Ik weet nog wel dat je ermee wilde stoppen, dat je het niet meer zag zitten. Maar je hebt doorgezet, en wat voelt dat nu goed! Jammer dat we er niet bij konden zijn. Maar hopelijk kunnen we iets van de sfeer proeven door de foto's. Groetjes van Mama.

  • 14 Mei 2013 - 10:57

    Marieke Bruijn:

    Hoera, de kop is er weer af! E'n vak afgerond en wat voor eentje. Het klinkt alsof we heel wat gemist hebben! Ik wens je heel veel sterkte met de vakken die nog komen en zal voor je duimen! Ik hoop dat je niet echt ziek gaat worden! Liefs, Marieke

  • 15 Mei 2013 - 16:33

    Annekebruijn:

    Hoi Anna,
    Wat een geweldige ervaring zo'n stuk spelen. Fijn dat het goed ging. Succes met je examens en al dat snot.....hopeloos. Nog even volhouden meid. Liefs Anneke

  • 17 Mei 2013 - 08:42

    Papa:

    Wat een mooi verhaal, wat een mooie foto's en wat een mooi filmpje!

  • 29 Mei 2013 - 14:45

    Tsjalline:


    Lieve Anna,

    Nu heb ik ook eindelijk tijd om deze blog te lezen, nu Frans toch pas morgen is.
    Anna als een van 'The Maids': echt cool.
    Vooral het filmpje geeft een goede indruk. Het lijkt me inderdaad echt moeilijk om die hele engelse tekst uit je hoofd te leren en dan ook nog te spelen! Maar jullie doen het beide super goed!

    Liefs Tsjalline




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 60483

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: