Nederlandse invasie en mooi weer - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu Nederlandse invasie en mooi weer - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

Nederlandse invasie en mooi weer

Blijf op de hoogte en volg Anna

15 April 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

De week na easterbreak begon wel heel bijzonder. Toen ik op school was, hoorde ik opeens wel heel veel Nederlanders. Ik naar de Spanish room, bleek dat er 30 Nederlanders in onze school een project aan het doen waren. In andere plekken in Mostar waren ook nog Nederlanders, dus het hield in dat er een Nederlandse invasie van maar liefst 200 stuks in Mostar bezig was. Ik heb uiteindelijk besloten ook deel te nemen aan het project, dat leek me wel interessant.

Het is heel raar om van hun een totaal ander perspectief te horen. 200 mbo’rs uit de zorg en welzijn sector kijken toch wel wat anders naar Mostar dan ik doe. Als echte Nederlanders konden ze zeuren over van alles en nog wat. Het eten was niet goed, de douches te koud,alles zag er zo arm uit. Wij Dutchies konden er wel om lachen. Wij kijken al lang niet meer naar dat soort dingen. Hopelijk hebben de Nederlanders een beetje geleerd van hoe het ook kan.

We hebben twee dagen lang een toneelstuk voorbereid, ik heb geholpen met het decor. De laatste dag was er een soort van festival voor kinderen met van alles te doen. Alles was op de Bosnische manier georganiseerd, en dat met 200 Nederlanders. De Nederlanders waren super lief en erg geïnteresseerd in wat we hier in Mostar doen. Sommige van ons college hebben nog steeds contact met de Nederlanders, de internationalisering is dus gelukt.

Na dit project werd ik helaas ziek, toen heb ik een paar dagen op bed gelegen en niets gedaan. Aan de ene kant was het wel even lekker om eventjes een reden te hebben om stil te zitten, maar ik werd het wel snel zat hoor. Op zondagavond was ik erg blij dat ik er weer uit kon om voor Dutch dinner te gaan.

Vorige week was het de laatste cultural week van het jaar, de central and eastern european cultural week. Ik ben wezen dansen, de polka. En vrijdag was het feast, wat helemaal geslaagd was, want het was MOOI WEER! En we konden lekker buiten zitten.

Het leven is hier opeens een stuk luchtiger, het zonnetje schijn, de lucht is blauw. Gister heb ik de hele dag in mijn korte broek op een terrasje huiswerk zitten maken, gezellig en relaxed. Ook al moeten we van alles doen, er is tijd om te relaxen. Al wordt ik nu wel erg gestressed van theater, we hebben nog een paar weken en dan moet het stuk af zijn. Hopelijk gaan we dat redden. Dan kunnen we heel trots zijn op elkaar.
Het is een heel raar gevoel, maar het jaar loopt echt een soort van ten einde, Second years hoeven vanaf deze week niet meer naar school en hebben study leave. Sommige CASes zijn al afgelopen. Maar ik ben nog helemaal niet klaar voor het einde. Ik moet nog zo veel doen: ik moet nog het toneelstuk in elkaar zetten, examens doen, Haimeng leren zwemmen, graduation, voor Dutch dinner, van de second years genieten, Koninginnedag organiseren, etc. En ondertussen ook nog van het mooie weer genieten.

Met wat positief denken komt het mooie weer vanzelf ook naar Nederland!

  • 15 April 2013 - 11:18

    Oma:

    Lieve Anna, wat een leuk verslag weer Ik kijk er altijd weer naar uit. Grappig al die verwende Nederlanders in Mostar. Je weet hoe ik als crisisindje tegen al die luxe aankijk. Maar vooral leuk dat jij dit ook even zo zag. Vrijdag ga ik een week roeien in Giethoorn. Ik hoop op een beetje Mostar weer. En dan zit dit jaar er voor jou al weer bijna op ik kijknaar je uit.
    Liefs,Oma.

  • 15 April 2013 - 11:53

    Anisa:

    Groetjes uit groningen! Terwijl jij daar bent, lees ik hier je verslag in mijn saaie les... Echt leuk dat je dit doet! Ik hoop dat je het haalt en nog veel plezier hebt.

    nog een leuke tijd daar!
    groetjes Anisa

  • 15 April 2013 - 14:24

    Marieke Bruijn:

    Lieve Anna,
    wat leuk weer wat te lezen van je, ik word wel jaloers als ik naar jouw thermometer-foto kijk, hoewel wij sinds gister ook niet meer zo mogen klagen. Gister was het onze eerste warmere dag en als het goed is gaan we nu echt in opmars naar mooi weer. Leuk, al dat Nederlandsevolk over jouw vloer! Grappig dat jij dat al lang achter je gelaten hebt! Heb jij onze paaskaart trouwens nog gekregen? Veel succes met alle voorbereidingen van alle (leuke en spannende) dingen die nog komen gaan.
    Veel liefs,
    Marieke

  • 15 April 2013 - 16:13

    Marion:

    He Anna,

    Wat leuk al die Nederlanders in Mostar! Moet raar zijn geweest je eigen taal te horen in een ander land. Fijn dat je ons de ogen uitsteekt met het mooie weer!! Wij zijn 2 weken te vroeg naar je toe gekomen, heb ik al in de gaten. Maar gelukkig schijnt nu eindelijk de zon, bij ons pas sinds vandaag en niet sinds gister zoals bij de meesten van ons in Nederland! Het is echt voorjaar, mijn bollenmand komt nu echt goed uit, alle bollen vechten voor een plekje en alles gaat tegelijkertijd uitkomen, denk ik. Dag liefie, ben trots op je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 926
Totaal aantal bezoekers 60517

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: