bezoek uit het noorden - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu bezoek uit het noorden - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

bezoek uit het noorden

Blijf op de hoogte en volg Anna

01 April 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Het was dit weekend een heerlijk weekend, het was Pasen! En dat wordt hier door een deel gevierd, dus hadden we een kleine mid term break. Van donderdag tot en met vandaag was iedereen vrij. Iedereen was weg, op reis, naar huis of, zoals in mijn geval had familie over. Mama en Barend waren er en het was geweldig!

Ze kwamen donderdag aan in Sarajevo, ik stond te wachten. De hele dag had ik met Haimeng en Noor in Sarajevo doorgebracht, omdat Sarajevo ontzettend mooi is. We hebben lekker gegeten, de universiteit gezien die meer op een ziekenhuis lijkt en een postkantoor dat net een danszaal had kunnen zijn, alles lekker ouderwets. En we hebben het winkelcentrum gezien en de zara en New Yorker en bioscoop, alles zo heerlijk modern. Dat is Sarajevo.

Ik stond dus op het vliegveld te wachten en het weerzien was weer leuk, ik verbaas me toch elke keer hoe groot mijn kleine broertje is:P De eigenaar van het hotel bracht ons met de auto naar het hotel. Wij praatte in het Nederlands, in de auto mengt de eigenaar zich ook in het gesprek, het blijkt dat hij 15 jaar in Nederland gewoond heeft en dus ook Nederlands kan. Zijn vrouw is ook Nederlands en woont net zo lang in Bosnië als ik. De hele situatie was toevallig en erg grappig. We hebben een fijne nacht gehad, ik heb cadeautjes gehad, yesyes, en de volgende dag vertrokken we naar Mostar, met de bus. Wat een heel avontuur op zich was. We waren bijna te laat, maar met mijn inmiddels verkregen kennis van Bosnië hadden we toch nog op tijd tickets en konden we zo de bus in.

In Mostar heb ik in de paar dagen dat mama en Barend er waren ze alles kunnen laten zien. Mama is de old bank op gegaan(ook al dachten papa en Sarah dat ze dat nooit zou doen, “neem een foto om te bewijzen dat ik het wel gedaan heb” zei ze) we hebben heerlijk gegeten, the old town gezien, mijn kamer bezocht, de school een bezoekje gebracht en heel veel gelopen. De laatste dag regende het verschrikkelijk, dus zijn we maar taxi’s gaan nemen, ‘aah, zo goedkoop!’ werd er geroepen. En dat is Mostar voor een toerist en dat is wat ik deze dagen geweest ben, een toerist. Normaal ben ik dat natuurlijk ook een beetje, maar dan probeer ik mezelf zo veel mogelijk voor te houden dat dat niet zo is. Nu mocht het even. Vanochtend vroeg zijn ze weer met het vliegtuig naar huis gegaan en het voelde raar, het was deze dagen zo normaal dat ik weer eventjes moet wennen, maar dat wennen gaat vast snel.

Ik moet weer terug naar de realiteit, school. Morgen heb ik een psychology toets, slechter geplant kan niet, niemand heeft tijd gehad om te leren, want iedereen was weg, nou ja, morgen nog even leren(lang leve free blocks) en ik heb theater theater theater. Over een maand gaan we een stuk opvoeren en ik moet ontzettend veel tekst leren, dat wordt nog leuk. Ik heb weer zin in een weekje school.

Iedereen een fijne week!


  • 02 April 2013 - 00:17

    Jaap:

    Dodelijk vermoeid en innig tevreden zijn mama en Barend teruggekeerd. Ze hebben genoten, ik kan niet wachten totdat jij weer naar Groningen komt. Nog twee maandjes en dan is het al zo ver. Succes met je psychologietoets! Liefs, papa

  • 02 April 2013 - 11:58

    Oma:

    Wat een boeiend verslag weer. Heb erg dit weekend mee geleefd en een uitgebreid verslag van je mama gehoord. Ze hebben genoten.

  • 02 April 2013 - 13:00

    Tsjalline:


    Hoi Anna,

    Wat cool dat je broertje en mama in Mostar waren! Barend is inderdaad echt drie koppen groter dan jij, op die foto bij de brug kun je net je arm om z'n schouder slaan, met moeite.
    Ik was wel benieuwd welke 'kennis van Bosnië' je hebt om toch nog een buskaartje te kunnen krijgen. Ik veronderstel dat het vergelijkbaar is met de 'kennis van Servië' die nodig is om twee geserveerde (!) plaatsen in de bus van Novi Sad naar Antwerpen ook echt te kunnen bezetten, omdat de bus zogenaamd al vol is. Gewoon volhouden, hield die kennis in... :)

    Ik wil ook naar Mostar komen! Ik hoop dat het van de zomer lukt, als ik in de buurt ben.
    Ik probeer mijn ouders ook over te halen om deze zomer op vakantie in de Balkan te gaan, zodat ze ook Filip's ouders kunnen ontmoeten. Ik merk nu al dat ik weer veel te veel plannen voor de zomer maak, waar ik vast helemaal geen geld voor heb. Maar ik hou mezelf voor: het geeft niet, fantaseren over mooie reizen mag altijd... We zien wel wat ervan komt.

    De zesde is zich in deze dagen aan het voorbereiden op de laatste week met school-examens.
    Het jaar is alweer bijna voorbij, ongelooflijk. En volgende week toneelweek, yes! Dat wordt echt heerlijk een weekje gek doen. Hopelijk maken ze veel foto's of zelfs een film, dan kan jij het resultaat ook bewonderen. Ik heb in elk geval meer zin in de toneelweek dan in het maken van toetsen, haha!

    Nou, ik ga weer even verder met leren, terwijl ik geniet van het warme zonnetje dat hier nu eindelijk door de ramen schijnt.
    Het ga je goed, Anna.

    Liefs Tsjalline



  • 02 April 2013 - 14:43

    Marion:

    Hoi Anna,

    Inderdaad moe maar voldaan zijn we weer thuis. We zijn ondergedompeld in jou leven en dat was zo leuk!!! HEt is zo anders nu we weten hoe je kamer eruit ziet, je college, Mostar in zijn geheel. echt super! Barend is nog aan het nagenieten hoe goedkoop het is Bosnië. Om een voorbeeld te geven: we zijn naar de film geweest en we betaalden voor drie mensen €7,50. Normaal is het ietsje duurder, maar toch. En de hot chocolat was zo lekker, heb nergens zo'n lekkere gedronken. En dan nog maar 2 maandjes en dan kom je al weer thuis.
    een goede week Anna, en ik hoop dat je je boek weer terug hebt! ( Had Anna in de bus naar Sarajevo laten liggen). Liefs van Mama

  • 02 April 2013 - 17:12

    Marieke Bruijn:

    Lieve Anna, wat heerlijk dat jullie genoten hebben, echt tof! Nu hopen dat psychologie goed is gegaan! Veel liefs, Marieke

  • 02 April 2013 - 21:49

    Veerle:

    Het blijft toch leuk om al die geweldige blogs te lezen,
    Zeker nu het allemaal zo dicht bij komt!
    Mostar lijkt me geweldig, die staat zeker hoog op mijn lijstje.
    Het probleem is alleen dat er heel veel hoog op mijn lijstje staat,
    Ik ben geen held in kiezen en alle UWC lijken me zo leuk en passen allemaal op een andere manier bij mij.
    In ieder geval lijkt het me super om volgend jaar jouw firstie te worden.
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 60521

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: