mijn week in 500 woorden - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu mijn week in 500 woorden - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

mijn week in 500 woorden

Blijf op de hoogte en volg Anna

18 Februari 2013 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Om het een keertje kort te houden heb ik hier mijn week gestructureerd neergezet:

Maandag: Chinees Nieuwjaar gevierd met de Aziaten en andere geïnteresseerden. We hebben gekalligrafeerd en dumplings gebakken(vier uur lang!) we hadden veel te veel(oeps), maar het was zeker een geslaagd evenement.

Dinsdag: les tot het middageten en daarna heb ik huiswerk gemaakt en gechilled, want dat hoort er hier ook bij.

Woensdag: psychochology test(vandaag terug gekregen, mijn eerste 7 :))pannenkoeken gebakken met allemaal groente en kaas erin. Iedereen houdt van mijn pannenkoeken : ) Ik leer iedereen ook dat ze suiker moeten doen op hartige pannenkoeken en tot hun grote verbazing is het dan nog beter. Daarna met een volle maag naar volleybal, wat ook weer leuk was.

Donderdag: Valentijnsdag! Iedereen had hier de avond ervoor een secret Valentijn gekregen voor wie je iets liefs voor moest doen. Ik ben creatief aan de slag gegaan met een soort van Hollands pakket aangezien mijn Valentijn nogal gek is van Nederland en hij was er erg blij mee. Ik zelf was daarna in een crisis aangezien ik niets gekregen had:P tsja, sommige mensen zijn enthousiaster dan anderen, uiteindelijk gaat het om het idee. ’s Avonds World cinema, met de film Fitcerraldo die ik eerst gepresenteerd had, lange beetje saaie maar wel interessante film. Ik hou van World Cinema, want zo krijg ik ontzettend veel verschillende films te zien die ik anders nooit was gaan kijken, omdat ik geen idee had van het bestaan.

Vrijdag: Dutch dinner met de lieve familie van Amber, ze hebben ons getrakteerd en het was een super gezellige avond. Ze hadden ook nog eens Nederlandse producten voor ons meegenomen, dat was echt super! De stroopwafels en roomboterbabbelaars maken iedereen blij.

Zaterdag: community care day. Met de hele school en inwoners van Mostar hebben we delen van de stad schoon gemaakt. Het was een goede actie om de stad echt een beetje te helpen en om het goede initiatief te laten zien. Sommige plaatsen zijn echt vreselijk vervuild en andere plaatsen zijn juist weer goed schoon. Is dat een teken dat het beter gaat?

Zondag: heb ik niks gedaan tot een uur of drie, waarna ik nog een drukke middag had. Eerst heb ik een workshop jongleren gehad van twee Braziliaanse clowns die hier zijn en daarna heb ik naar de film Mostar round trip gekeken. Deze film gaat over Mostar en het UWC. Een vader van een Israëlische jongen die hier in 2009 eindexamen heeft gedaan heeft een documentaire gemaakt over het verblijf van zijn zoon in Mostar. Hij heeft verschillende perspectieven gebruikt. Erg raar en grappig om ons Mostar te herkennen, al zijn in de vier jaar tijd al best wel veel dingen verandert en vernieuwd. Hierna heb ik de eerste meeting gehad voor de organisatie van het street arts festival, een festival in Mostar waar ik later meer over zal schrijven.

Zo, dat was mijn week. Ik hou van jullie!

  • 18 Februari 2013 - 20:18

    Marieke Bruijn:

    Lieve Anna, dat was weer een enerverende week! Volgens mij verveel je je nooit! Geniet er maar weer van! Liefs, Marieke

  • 19 Februari 2013 - 00:35

    Jaap Bruijn:

    Lieve Anna, wat een mooi verhaal, wat een mooie activiteiten en wat een mooi cijfer. Weten jouw bloglezers wel dat de cijfers in Mostar tot 7 gaan? Eigenlijk een 10 dus!
    Ik heb ook weer zin in een Dutch diner. Een fijne week! Liefs, papa.

  • 19 Februari 2013 - 11:06

    Oma:

    Wat een leuk verslag! Je hebt het druk lees ik. Je pannenkoeken zijn wel een succes.Veel liefs van je oma.

  • 19 Februari 2013 - 21:04

    Tsjalline:

    Draga Anna (dat is 'lieve Anna' in het Bosnisch/Servisch),

    Eerst dacht ik: 'Een korte blog? Jammer!'. Maar ik was vergeten dat jij zelfs van 500 woorden nog een meeslepend meesterwerk kan maken, een grote concurrentie voor andere schrijvers in de race om de Nobelprijs van de literatuur... :)
    Dus je hebt een 10 gehaald? Dat had ik niet door toen ik 7 las. (Bedankt papa van Anna) Gefeliciteerd!
    Wow, het is echt onmogelijk om op Filip's Belgische qwerty/azerty yoetsenbord te typen. Alle letters en tekens staan op een andere plaats! Je hoort het, ik ben in Antwerpen voor de vakantie. We zijn al naar Gent geweest (supermooi!) en morgen ga ik mee naar de cultuurfilosofie les.
    Je schrijft elke keer weer over andere dingen die je doet op het UWC. Dat lijkt me echt leuk, zoveel variatie. Wij hebben toch het hele jaar ongeveer hetzelfde rooster, een beetje eentonig. Maar ik vind de 6de klas wel heel leuk! De leraren zijn nu aardiger, relaxter. Ze behandelen ons meer als volwassenen. De sfeer in de klas is ook nog steeds goed. We houden nu met een wisselend groepje elke maand een etentje bij iemand thuis.
    Wat jammer dat je niks hoorde van je Valentijn? Misschien was 'ie niet zo romantisch...
    Maar al het goede dat je doet zal bij je terugkomen, dus dankzij jouw lieve cadeautje is iemand blij en wil jou de volgende keer ook blijmaken.
    Ik zou het echt leuk vinden om een keertje te Skypen. Dat praat makkelijker dan dit toetsenbord voor gevorderden. Zullen we een keertje afspreken?

    Ik ga Filip overhalen om vanavond Fannie and Alexander te kijken. De lange of de korte versie?

    Ik wens jou nog heel veel fijne gevarieerde dagen in Mostar, met lieve mensen om je heen.

    Kusjes Tsjalline







  • 20 Februari 2013 - 15:57

    Marion:

    Hoi Anna, Van wie zou je dat nou hebben? die lekkere pannenkoeken bakken!? Leuk hoor dat ze zo gewild zijn. En al zijn er w.s. niet veel dutchies met pasen wat mij betreft gaat het Dutch dinner gewoon door! Anders is de vakantie niet compleet. Groetjes mama

  • 11 Maart 2013 - 07:44

    Henny:

    soms lees ik je verhalen nog eens en dan merk ik dat ik ook over somminge dingen heen lees. je volleybalt daar , heel goed. hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 1141
Totaal aantal bezoekers 60414

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: