drie weken - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu drie weken - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

drie weken

Blijf op de hoogte en volg Anna

25 November 2012 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Hoi lieve allemaal! Nog maar drie weken en ik kan iedereen weer in het echt zien, drie weken en ik kan genieten van het platte landschap, de koeien, Nederlandse taal, het weer, het nieuws dat eigenlijk nergens over gaat, mijn familie, mijn vrienden, hele dagen niets hoeven doen, kerst, oude en nieuw en mijn verjaardag. Nog maar drie weken en ik ben weer thuis. Ik kijk er ontzettend naar uit, maar ondertussen zit ik hier ook niet stil.

Deze week was de drukste week die ik tot nu toe heb gehad, hij was heel leuk en ontzettend zwaar. Vorige week vrijdag begonnen mijn theaterlessen weer, dus zaterdagochtend zat ik in theaterles. Zondagochtend hadden we presentaties van de verschillende projectweken. Er zijn heel veel leuke en interessante projecten gedaan in projectweek en toen hebben we ze aan elkaar verteld. Een project wat wel heel erg bijzonder is, is het project in Srebrenica. 12 leerlingen zijn daar voor een paar dagen geweest om een huis te bouwen voor een familie die dat heel hard nodig had. Hier is de link van de video die ze gemaakt hebben na afloop.(moet je echt even kijken, nadat ik het had gezien was ik eventjes ontzettend trots op mijn school)

http://vimeo.com/53770356?action=share post_id=1622304153_115829711911027#_=

De rest van de week had ik ook theaterlessen na school. Verder had ik een toets voor psychologie, biologie en voor Engels een presentatie. Gelukkig is wiskunde verplaatst naar volgende week, want dat had er niet meer bijgepast.

Deze week was het ook culture week voor the Scandinavische landen, Finland, Noord en zuid Amerika. Dit komt uiteindelijk neer op vier landen: Noorwegen, Finland, Brazilië en de VS. Ze hebben er een geweldige week van gemaakt. Maandag op assembly kwam de Kerstman langs(wat natuurlijk eigenlijk verschrikkelijk is voordat sinterlaas is geweest). Omdat ik deze week theater had kon ik helaas niet overal naar toe. Dinsdag ben ik naar het kampvuur geweest, heerlijk warm en gezellig. En donderdag was het hoogtepunt van de week. Het was namelijk thanksgiving en de mensen van culture week hadden voor ons allemaal heerlijk gekookt en ze hebben ons presentaties gegeven. De presentatie van Iida(Finland) was ontzettend goed en staat op papier. Hier komt ie:
Finnish weather explained.

+15 This is warm as it gets in finland so we`ll start here. People in spain wear winter-coats and gloves. The Finns are out getting a tan.
+10 The French are trying in vain to start their central heating. The Finns plant flowers in their gardens.
+5 Italian cars won't start. The Finns are bathing their kids outside.
0° Distilled water freezes. The water in the rivers of Finland comes a little thicker.
-5 People in California almost freeze to death. The Finns end their midsummer celebrations. Autumn is there!
-10 Brits start to heat their houses. Finns start using long sleeves.
-20 Norwegians fly south in the hope of warmer weather. Finns have their final barbecue before winter.
-30 People in Greece die from the cold and disappear from the face of the earth. The Finns start drying their laundry indoors.
-40 Eiffel tower has become tiny from the cold and Paris starts cracking. The Finns stand in lines of the grills to buy ice-cream and chips.
-50 Polar bears start evacuating the North Pole. The Finnish army postpones its winter survival training waiting for real winter weather.
-60 House of Santa freezes. The Finns rent a movie and stay indoors.
-70 All the fake Santas around the world move South. The Finns get frustrated since they can't store their vodka outdoors. The Finnish army goes on the winter survival training.
-183 Microbes in food don't survive. The Finnish cows complain that farmers' hands are cold.
-273 All atom-based movement stops. The Finns start saying "Perkele it's cold outside!"
-300 Hell freezes. Finland wins the world cup in football.
so now you know.

Vrijdag was de beste dag van allemaal, de tweedejaars hadden ons even mooi verrast met een geweldige varietyshow vol met sketches over de eerstejaars. Ze hebben gedanst, gezongen en de sketches waren geweldig. Wij hebben er ontzettend om moet lachen. En de tweedejaars kennen ons heel erg goed, imitaties waren ontzettend accuraat. De show vraagt om revanche. In de tweede term gaan wij voor onze secondyears de beste show van het jaar opvoeren, dan gaan wij hun verassen en goed imiteren en laten zien dat we ze kennen. Ik kijk er nu al naar uit.
Na de varietyshow was het tijd voor een party, Festa latina. Muziek om op te dansen dus, wat dan ook veelvoudig gedaan werd. En toen was het weekend begonnen!

Of toch niet helemaal, want gistermorgen moesten de eerstejaars weer naar school, omdat we studyskills day hadden. Wat betekende dat we om negen uur op school moesten zijn, moesten luisteren naar die presentaties over leren, verwijzen en presenteren. Op zich was het wel handig, maar om dat nou te doen na bijna een half jaar…typisch mijn school, super organisatie.


  • 25 November 2012 - 17:45

    Anke:

    Wat nou, nieuws dat eigenlijk nergens over gaat?
    :P

  • 25 November 2012 - 18:12

    Jeroen:

    schitterend, die uitleg van het Finse weer

  • 25 November 2012 - 18:56

    Marion:

    Zo heerlijk vertrouwd jou verhalen. En idd nog drie weken, voordat ik je weer in mijn armen sluit. Joepie.

  • 25 November 2012 - 20:42

    Henny:

    wat gaat de tijd snel he, alweer bijna kerst en naar huis.
    het blijft leuk je verhalen te lezen, alvast veel plezier in Nederland . groet

  • 25 November 2012 - 22:30

    Jacqueline:

    Leuk Anna, zo weet ik ook weer een beetje waar al jullie Dutchies je mee bezig houden :). Doe ze de groeten!

  • 26 November 2012 - 09:10

    Eva - Je (oh Wat Oud) Vierde Jaars:

    hey Anna,
    Heel veel succes de komende weken! Geniet van de afrondingen van het eerste half jaar en daarna van Nederland! Lekker fietsen, hagelslag eten en bijslapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 60491

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: