50 years of UWC en theater, theater! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu 50 years of UWC en theater, theater! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

50 years of UWC en theater, theater!

Blijf op de hoogte en volg Anna

23 September 2012 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

50 years UWC en theater, theater!
Een maand en een dag zijn al weer voorbij gegaan, een lange tijd, een korte tijd. Er is hier deze week voor mij ontzettend veel gebeurd. Ten eerst bestaat UWC 50 jaar. Het eerste college in Wales is deze week vijftig jaar geleden opgericht. Ons college in Mostar bestaat dit jaar 6 jaar. Ook een reden om in Mostar een feestje te bouwen. We hadden woensdag een fundraising actie. Op de Spanish square hebben verschillende muzikale mensen opgetreden. Ikzelf heb samen met Amber een clownsact opgevoerd, die we met een paar keer oefenen in elkaar hebben gezet. Ik vind het een leuke manier van theater spelen. Het is mijn core CAS, dus dat gaat helemaal goed komen. En na de clownsact stond er een leuke verassing op met te wachten, het pakje van papa en mama is aangekomen. Nu heb ik weer stroopwafels en pepernoten! En een agenda, want daar doen ze in Bosnië en Herzegovina blijkbaar niet aan. In elke boekenwinkel, kantoorwinkel of ander soort winkel waar je misschien verwacht dat er een agenda te koop is, ze hadden het nergens. Nu heb ik een hele coole uit Nederland.

Op vrijdag hadden we een receptie met verschillende onderdelen. En gister was het main event van de verjaardag van UWC. We hebben elk ons land getoond aan de rest van het college en aan mensen in Mostar, want we zijn door de stad gelopen met onze vlaggen. Al zingend en zinnen schreeuwend weet nu heel Mostar van het bestaan van ons college en van Nederland(door het prachtige gezang van de Nederlanders,' hup Holland hup, laat de leeuw niet in zijn hemdje staan!')

Vrijdag ben ik naar een UWC-party geweest. Het thema was 80’s, dus iedereen was in hele ‘hippe’ kleren. Zie hieronder mijn resultaat. De verkleedfeestjes zijn hier geweldig. En het feit dat ik op 80’s muziek heb gedanst maakt dit feestje nog eens wat leuker. Wat was dat eigenlijk een gekke tijd. Wij hebben dat in ieder geval wel lekker gek aangepakt.

En dan is er nog een ander groot ding deze week. Het is theaterweek! Mijn theaterlessen zijn deze maandag begonnen. Het begin is nog vrij simpel, we zijn nu bezig met bewegen en bewegingen, ik wist niet dat er zo veel verschillende waren. We hebben ook al improvisatie gedaan samen met de secondyears, het is zeer inspirerend. Ik wordt er ontzettend enthousiast van en het geeft me positieve energie. Tot woensdag heb ik nog lessen en daarna een tijd niet meer. In oktober heb ik dan ergens weer tien dagen les. Super!

Waarschijnlijk heb ik weer eens ontzettend veel spelfouten gemaakt(sorry meneer Mollema en alle andere docenten Nederlands op het WLG) Al dat Engels hier is niet goed voor mijn native language. Maar nu kan het nog wel eens veel erger zijn dan normaal, vanwege mijn hoge level of moeheid, wat alles te maken heeft met de climate change overnighter van gisteren op vandaag. Ik heb gisteren in Musala basement geslapen, dat is de theater plek. Vanaf acht uur hebben we naar twee films over climate en climate change gekeken eerst de film van El gore, daarna een natuurfilm en ik heb ze allebei al een keer met aardrijkskunde gezien . De commentaren van mensen van over de hele wereld maakte het dit keer nog interessanter. Hierna volgde een discussie over climate change en wat er aan gedaan moet worden. Het is geen simpele kwestie, en eigenlijk was mijn zeer oververmoeide brein niet meer in staat om deel te nemen, maar het was wel interessant. De avond werd geëindigd met de film 2012 en rond een uur of drie lag ik dan toch eindelijk te slapen.
En zo gaan hier de weken snel voorbij, met dit blogmoment om even weer wat situaties en leukigheden naar boven te halen en mijn brein op orde te stellen. Zodat ik er weer tegenaan kan de volgende week.




  • 23 September 2012 - 21:47

    Papa:

    Niks mis met de 80s hoor!
    Wat had ik graag jouw school gedaan, in de 70s!

  • 23 September 2012 - 21:49

    Marion:

    En zo ben je al weer een maand weg, de tijd vliegt. We rekenen al op je blog op zondagavond, ik zat er al op te wachten! Volgens mij ben je bij theater en clowning helemaal op je plek! We herkennen je straks helemaal niet meer terug.
    Mama.

  • 23 September 2012 - 22:26

    Marieke:

    Dat was dus weer een super-gezellige-drukke week.

  • 24 September 2012 - 04:03

    Bieke:

    Hey Anna, klinkt geweldig! Wat dacht je van een filmpje van je clownsact? En haha, zo trots met die Nederlandse vlag :) Ik ga nog steeds voor de Friese (al blijkt iedereen hier te denken dat ik Duitser ben, heb jij daar ook last van?)

  • 24 September 2012 - 17:12

    M Biesheuvel:

    Wat een leuke , spannende week. Ik ben elke keer weer nieuwsgierig naar je belevenissen.
    Oma.

  • 29 September 2012 - 12:48

    Jeroen:

    Hoi Anna, wat een mooi leven heb je nu, zeg. Ben het met je papa eens......ik zou dit ook wel gedaan willen hebben, wat een ervaring. Ik blijf je verhalen met plezier lezen....en die spelfouten vallen mee en je schrijft zo leuk, Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 60428

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: