inductionweek - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu inductionweek - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

inductionweek

Blijf op de hoogte en volg Anna

02 September 2012 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Bijna een week is er alweer voorbij gegaan dat ik voor het laatst geschreven heb. Het is dus hoog tijd voor een update!
De induction week kabbelt voort. Soms gebeurd er wat, soms gebeurd er niets en wordt er net gedaan alsof er iets gedaan wordt en soms gaat iets gewoon niet door. Maar over het algemeen maak je de inductionweek zelf, gewoon met mensen op pad gaan, dat is de bedoeling. Voor een coffee bijvoorbeeld of een ijsje en dit kan je vaak doen, want alles is zo goedkoop!
Ik ben een paar keer op school verwacht voor wat praatjes. We hebben een korte geschiedenisles gekregen over Bosnië en Herzegovina. We hebben een praatje gehad over het IB diploma en de vakken en we hebben presentaties gehad over de verschillende CAS’es. Naast de gewone schoolvakken bestaat het IB ook uit een ander onderdeel en dat heet CAS: Creativity, action en service. Ik wordt geacht 3 zogenoemde core CAS’es uit te zoeken, waar ik elke week heen moet en daarnaast mag ik nog een extra CAS uitzoeken waar ik zo vaak als ik kan heen ga. En alle andere CAS’es mag ik opzoeken als ik daar zin in heb. Zondag moet ik weten welke CAS’es ik wil volgen en ik vind het niet gemakkelijk om een keuze te maken, maar zoals ik er nu over denk ga ik als action volleybal kiezen, als service clowning, als creativity video en als additional CAS fire dancing of hula hooping. Met clowning ga ik clownen bij verschillende services, het voelt voor mij als een uitdaging, daar ben ik wel voor in. Ook vind ik het fijn dat ik geen last heb van een taalbarrière, als clown zeg je niet zo veel.
Deze week heb ik ook mijn vakken gekozen. Ik heb de uitslag van mijn placement test gekregen en daar ben ik zeer tevreden mee. Ze raden mij aan om Wiskunde op standard level te doen, dat is iets moeilijker dan wiskunde A, daarvoor moet ik dus aan de bak. Maar als ik dat niet waard vind kan ik altijd nog naar het veel makkelijker math studies overstappen. Voor Engels heb ik aangeraden gekregen om English B op higher level te kiezen. Zo ben ik op het volgende vakkenprofiel terecht gekomen:
Dutch, self taught(Geen leraar voor de klas, maar we moeten zelfstandig werken)Standard level
English B higher level
Psychology higher level
Mathematics standard level
Biology standard level
Theatre arts higher level
Mijn rooster zal er waarschijnlijk erg leeg uit zien, want Nederlands en theater is niet ingepland. Theater heb ik eens in de maand een week lang een paar uur per dag na de reguliere schooltijd. Nou ja, we zullen zien. Over psychologie ben ik ook niet zo zeker, misschien ga ik dat vak nog veranderen naar geschiedenis. Daar heb ik in de eerste maand nog de tijd voor.
Tot zo ver school, want die is eigenlijk nog niet eens begonnen. Twee dingen van de inductionweek moet ik nog even highlighten. Gister was de officiële openingsceremony van UWC Mostar. Dit was de eerste keer dat ik het ‘echte’ UWC-gevoel kreeg. Alle secondyears hadden de ceremony voorbereid. Er zaten sketches in, muziek en aan het einde iets heel speciaals, een soort krijgersdans of vechtdans, wat het precies is weet ik niet. Maar het was indrukwekkend en aan het eind van het jaar gaan wij(firsties) hem ook leren. Na de ceremony was er dinner en hierna een lange tijd dansen, helemaal super.
Vandaag was ook een geweldige dag, we zijn naar de watervallen in Kravice geweest, zeer spectaculair en gezellig, we hebben hier een picknick gehad. Het water was koud, maar het klimmen op de rotsen ontzettend leuk. Verder heb ik de hele middag gevolleybald en toen besefte ik weer even hoe leuk ik volleybal vind, dat wordt dus zeker weten mijn CAS.
Hierna is het voor mij nog even twee daagjes relaxed en daarna gaat school beginnen, dat zal vast even wennen zijn, maar ik heb er zin in. Alles is nieuw en moet ik ontdekken, laat het maar komen. Het WLG gaat ook al weer bijna van start, daar is mijn hoofd soms ook wel eventjes, wat zullen mijn vrienden nu doen? In ieder geval wil ik alle zesde klassers alvast heeeel veel succes wensen in het examenjaar. Ik denk aan jullie!

toevoeging: ik probeer al drie dagen deze blog te uploaden, maar mijn computer werkt niet mee. Nu heb ik het op een andere computer geprobeerd. Een verslag van de laatste inductiondagen volgt nog

  • 02 September 2012 - 22:33

    Anke:

    Waarom schrijf je dit eigenlijk niet compleet in het Engels? JP
    Nee, grapje hoor!
    Tof dat het eindelijk gelukt is, maar dit wist ik dus allemaal al eigenlijk...
    Nouja.
    Doei!

  • 02 September 2012 - 23:37

    Papa En Mama:

    Wat leuk om weer je blog te lezen. Fijn om je vakken op een rijtje te zien, wat goed dat je Engels op higher level volgt. Fijn dat je het volleybal oppakt, dat zal Henny leuk vinden.
    Volgens ons vind je het fijn dat school nu echt gaat beginnen. Zet hem op!

  • 03 September 2012 - 13:33

    Jasper:

    Fijn dat je ook aan de 5e klassers denkt. ;)

  • 03 September 2012 - 13:40

    Nicole :

    Heeii Anna,

    Wat leuk om dat telkens weer te lezen!
    Toch gek, dat je nu zo ver weg bent!
    Heel veel succes, en geniet ervan!

    Doeii!

  • 05 September 2012 - 09:08

    Margaretha Hopman:

    hoi Anna,
    Leuk om je blog te lezen! En ook al is vakken kiezen lastig, "Theatre arts" da's toch wel heel erg leuk ...
    Ben benieuwd naar je vervolgverhalen, dus blijf vooral bloggen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 60485

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: