'normale' schoolweek - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu 'normale' schoolweek - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Anna Bruijn - WaarBenJij.nu

'normale' schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Anna

30 September 2012 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Deze week had ik een normale schoolweek, voor zover dat mogelijk is hier op UWCiM. De lessen gaan hier zijn gangetje, maar intensiever dan de lessen die ik vroeger gewend was. Bij psychologie kan ik het me niet permitteren om niet op te letten bijvoorbeeld. Biologie is veel stampwerk, hiervoor heb ik mijn eerste toets gehad, wat denk ik wel goed ging. En dan het hoogtepunt op academisch niveau, ik ben overgestapt van math standard naar math studies. Standard was echt te moeilijk voor mij, wat betekende dat ik het helemaal niet leuk meer vond en daardoor helemaal geen motivatie voor wiskunde meer had. Nu ik in studies zit, snap ik alles en is wiskunde weer leuk.

Langzamerhand begin ik ook het gevoel van een IB student te krijgen, er moet nogal veel gebeuren. Nu ik deze blog schrijf kan ik mijn tijd ook goed besteden aan het maken van een psychologie presentatie en het lezen van Hamlet, want Hamlet gaan we met theater opvoeren voor de winterbreak. Maar rara wat ik liever doe….

Even een leuk feitje tussendoor voor alle bibberende mensen in Nederland. Het is hier nog steeds meer dan dertig graden en op het moment staat mijn airconditioning aan, anders stik ik hier.

Vrijdag heb ik na school mijn kookvaardigheden gebruikt om het beste gerecht van de hele wereld te maken, pannenkoeken! Samen met Chloe(Groot-Brittannië) Heb ik eens in de zo veel tijd healthy dinner. De eerste twee keer hebben we soep gemaakt met veel groente, wat dus ook echt gezond was, maar vrijdag hadden we zin in pannenkoeken, voor de balans. We hebben pannenkoeken gemaakt met kaas en ui en met rozijnen. Het was super om weer een keertje te bakken en het deed me aan thuis denken op een hele positieve manier. Ze waren allemaal erg goed gelukt en samen met de gezelligheid was het een goede vervanger van het kantine eten dat we hier elke dag krijgen. Een traditie is aan het ontstaan.

Over twee weken is het projectweek en daar kijk ik naar uit, want samen met een paar andere mensen heb ik een heel cool project bedacht. We gaan naar Sarajevo om daar een documentaire te maken over artiesten en kunstenaars. Als het goed is hebben we een paar zeer ervaren filmmakers in ons midden, wat het project natuurlijk helemaal geweldig maakt. Ik ben er erg enthousiast over, hopelijk wordt het wat ik ervan verwacht. Na projectweek gaat er nog iets leuks gebeuren, het staat nog niet 100% vast, maar als het goed is komen papa en Sarah naar Mostar! Dan kan ik ze eindelijk alles hier laten zien en ervaren zij wat ik hier al als normaal beleef. En dan, als zij weer naar Nederland vertrekken, ga ik ook op reis, want dan is het long weekend. Dit betekend dat ik vier dagen vrij ben en kan reizen. Waarschijnlijk ga ik met een paar anderen naar Split, Kroatië.

zaterdag heb ik de hele dag bijna niks gedaan. Mama was jarig, dus ik heb samen met de rest ontbijt skype gedaan. Erg raar, maar toch leuk dat ik er op deze manier bij kon zijn. Nog gefeliciteerd mama! De rest van de dag had ik een instorting van moeheid, wat ik deze vijf en een halve week nog nooit eerder gehad heb, het moest er een keer van komen natuurlijk. Maar ik heb ontzettend genoten van het niks doen en het lezen van een goed boek, dat werd een keer tijd. Vandaag had een bijzondere gelegenheid, het was Chinees festival. Dilys(Hong Kong) en Haimeng(China) hebben echt Chinees eten gekookt, het was heerlijk en ik heb alles met stokjes gegeten, waardoor ik twee keer zo lang over mijn eten heb gedaan. Chinees festival is elk jaar wanneer de maan op z’n volst is, we hadden vanavond dus ook een zeer mooie maan.

Toen was de week al weer voorbij, het is nogal een mengelmoesje geworden van gebeurtenissen, maar hopelijk leuk om te lezen.


  • 30 September 2012 - 22:08

    Jaap Bruijn:

    Het was heel vreemd een verjaardag zonder jou.
    Ja, morgen weten we of het lukt om te komen, ik kijk er nu al naar uit. Wordt wel een wereldreis met al die fantastische verbindingen. Keulen, Split, Mostar. Misschien lukt het niet eens in één dag.

  • 01 Oktober 2012 - 11:34

    Oma:

    Wat een mooi en spannend verslag. Het lijkt me allemaal boeiend voor je.
    Ik vond het ook vreemd je op 30 september niet in Groningen aan te treffen. Ik heb nu een ipad.
    Zullen we gaan scrabbelen tussen de bedrijven door? Ik probeerde het al, maar je reageerde niet.
    Je hebt het misschien te druk.

  • 01 Oktober 2012 - 17:58

    Marion:

    Ik wil je nogmaals bedanken voor je mooie ketting! Staat erg mooi, past goed bij mij. Ik ging gister om 21.50 naar bed, nog even kijken of je blog al klaar was. Nee, dus. 10 minuten later stond ie erop. Ik heb het blog vanochtend op papa's Ipad gelezen. Het is leuk om te lezen, terwijl we elkaar ook nog regelmatig spreken. Er zijn steeds meer mensen die jou blog lezen! groetjes mama.

  • 02 Oktober 2012 - 08:58

    Rachel:

    Hoi Anna, wat leuk om zoveel verhalen vanuit Mostar te horen :) Wow, 30 graden, ik ben jaloers. Hier moeten we al een winterjas aan :p Ik las net Bieke's blog en bij jullie allebei vraag ik me eigenlijk af: heb je nog wel tijd voor jezelf met al die drukte van duizend dingen? Maar goed, dat kook-event klinkt (pff ik kan echt even niet typen, weet je hoeveel woorden ik al opnieuw getypt heb?) echt heel leuk. Mooie foto's ook! Zeg, heel veel plezier met je grote droom UWC en we houden hopelijk contact! Groetjes, Rachel
    PS Die skypeverbinding met Nederlands laatst was echt leuk, maar we verstonden je steeds maar half xD

  • 02 Oktober 2012 - 09:00

    Rachel:

    O ja, ik heb nog iets heel belangrijks niet gezegd!
    WE MISSEN JE!!

  • 02 Oktober 2012 - 21:06

    Sarah:

    WE KOMENNN!

  • 05 Oktober 2012 - 16:34

    Tsjalline:

    Lieve Anna,

    Ik heb elke blog tot nu toe gelezen (en jij hebt de moeite genomen elke blog te schrijven!).
    Dit is de eerste keer dat ik een reactie stuur. Ik vind je blogs geweldig. UWC klinkt fantastisch.
    Ik hoop dat de kaartjes die Anke, Rachel, Jildou en ik geschreven hebben binnenkort aankomen.
    Dat was leuk om te doen. We denken vaak aan je. Vandaag vroeg iemand aan Anke of ze wist waar "Anna" was. Anke vroeg automatisch: "Welke van de twee Anna's?". Maar toen bedacht ze zich: er zit nog maar één Anna bij ons in de klas!
    We waren deze week met een groepje van school naar een voorstelling van het Noord Nederlands Toneel, genaamd Don Juan, de grote vrouwenversierder. Dat was supergrappig, alles was zo overdreven en met veel energie gespeeld. Jij had het ook leuk gevonden. Gaaf dat je Hamlet gaat spelen met toneel daar. Ons toneel is nog niet begonnen, maar we weten het stuk al wel: iets van "Helena van Troje". Ik denk dat Rachel wel Helena kan worden! :)

    Iedereen reageert op de 30 graden waarover je schrijft. Dat is niet raar, want we zijn superjaloers. Hier is het zó koud, met moesson-achtige regenstormen. Het is ook wel weer stoer, maar vanmorgen was roeien in de regen wel erg soppig...
    Maar ik weet uit ervaring in Servië dat een constante 30 graden of meer ook best 'stoer' is om te doorstaan. Ach ja, elk weer heeft zo wel wat... :)

    Morgen heeft Yde z'n feestje. Ik ga met Jordy, Anke, Raoul en Yde zelf natuurlijk koken. Raad eens wat? Pannenkoeken met groentensoep! Precies de twee gerechten die jij de afgelopen tijd gekookt hebt. Met veel succes, dat wil ik geloven. Echt leuk dat iedereen op het UWC een beetje van z'n cultuur kan laten zien. En dat iedereen dan vrolijk meedoet. Multi-culti!

    Lieve Anna, je doet het geweldig. Vergeet niet af en toe een rustmomentje te zoeken, zoals je zelf al zei. Misschien kun je wel een wekelijks rustmomentje invoeren uit verschillende culturen!
    Chinees mediteren, Zweeds boswandelen, Zuid-afrikaanse slaapliedjes zingen...
    In ieder geval wens ik je veel plezier en geluk toe. Tot de volgende keer!

    Liefs Tsjalline










  • 07 Oktober 2012 - 01:52

    Bieke Bekker:

    Anna! Zo leuk om te lezen :) Ja, 'normale' weken zijn zeldzaam. Je projectweek klinkt echt gaaf, ik ben benieuwd hoe dat wordt. En IB is gewoon een graadje moeilijker dan school thuis ja, dat is best wel een verschil. Goed dan dat je weer blij bent in studies. Hoe is theatre? Zo goed als je verwachtte?

  • 07 Oktober 2012 - 12:47

    Anneke Bruijn:

    Hoi Anna, wat een belevenissen allemaal, je leeft een heel ander leven dan in Nederland, gelukkig wel met Hollandse pannenkoeken. Geniet maar lekker. Leuk dat Jaap en Sarah komen, ik kan me voorstellen dat je daar naar uitkijkt. Kan je leuk alles laten zien. Vandaag regent het voor de verandering een keertje niet. Het is mooi zonnig najaarsweer, helaas geen 30 graden, maar wel mooi licht en prachtige kleuren, af en toe net goud.
    Veel plezier en succes. Liefs Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Twee jaar lang zal ik in het mooie Bosnië gaan wonen, ik ga namelijk klas 5 en 6 afmaken op het United World College in Mostar. Ik doe een jaar langer over mijn middelbare school, maar daar krijg ik ontzettend veel voor terug. Er zijn 13 UWC colleges verspreid over de wereld en allemaal hebben ze dezelfde instelling: "UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future" Dit alles betekent dat ik naar school ga, woon, eet, leer, slaap, sport, vrijwillerswerk doe, feest, serieuze gesprekken voer, lach, huil en nog veel meer met mensen van over de hele wereld. Op deze blog ga ik proberen jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mijn inzet is elke week een verhaal vanaf het moment dat ik in Mostar ben aangekomen. Ik schrijf over mijn dagen, dingen die opvallen, dalen en pieken. Het zullen niet altijd grote verhalen zijn, maar ik maak genoeg mee om elke week wat te kunnen schrijven. Het is leuk om mijn belevenissen met anderen te kunnen delen. Welkom op mijn blog!

Actief sinds 13 Mei 2012
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 60373

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 Juni 2014

UWC avontuur in Mostar

Landen bezocht: